Kom og prøv AquaPunkt-øvelser samt

AquaPlay for børn og voksne:

 

Vi har fra uge 34 AquaPunkt træning på som vandaktivitet

Hver onsdag kl. 1700-1800 og hver søndag kl. 1000-1100 er der en aquacoach klar

i varmtvandsbassinet til at undervise i de forskellige øvelser er der i vores Aquapunktkasse.

Du skal bare købe en almindelig billet.

Du kan læse mere om aquapunkt her på siden.

 

Forebygger ømme led og muskler

AquaPunkt består af en række redskaber med enkle øvelser for både arme, skuldre, lænd, mave, hofter og ben. Øvelserne kan udføres individuelt i svømmebassinet, og er man i tvivl om noget, kan man altid spørge hallens AquaCoach.

For Gigtforeningen har det været et mål at udvikle et fleksibelt træningstilbud, som kan hjælpe de 700.000 danskere med ømme led, ryg og muskler, eller som har milde tegn på slidgigt.

– Ømme led og muskler er i dag den største folkesygdom i landet og den lidelse, der koster allerflest sygemeldinger og leveår med forringet livskvalitet. Vi ved, at meget kan forebygges. Træning er et vigtigt nøgleord, og her er AquaPunkt en fantastisk træningsmakker til at forebygge, at ømhed sætter sig i kroppen som kroniske skader, fortæller direktør i Gigtforeningen, Lene Witte.

AquaPunkt er udviklet af Gigtforeningen i samarbejde med Dansk Svømmebadsteknisk Forening og støttet med midler fra TrygFonden. Træningsformen har kørt i 43 svømmehaller i 2009, og evalueringerne viser, at ni ud af ti føler, de har fået en sundere krop efter at have trænet med AquaPunkt. Læs mere på www.gigtforeningen.dk

Kontakt: AquaCoach

Svømmecenter Falster, info@sc-falster.dk, 5473-1540 /

Nordfalster Svømmecenter, n-sc@n-sc.dk, 5473-1541 / Livredder-tlf. 2518-2212

  
 

FAKTASIDE

 

 Ondt i arbejdsstillingen?
Sidder du foran en computer det meste af dagen?  Ondt i arme og skuldre handler tit om ensidige arbejdsstillinger. Det kan tage tid at komme af med. Men du kan selv hjælpe til.

Stærke muskler bliver ikke så let overbelastede. Derfor er det en god idé at træne dem. Men hvis du har meget ondt over længere tid, fx flere uger, bør du kontakte din læge, inden du går i gang.

Vand er en blid og effektiv makker, når du vil træne dine ømme punkter.

 

Knas med knæ eller hofte?
Har du ondt og er du lidt stiv i knæet eller hoften? For eksempel når du rejser dig eller lige er gået i gang med at løbe? Det kan være de første tegn på slidgigt.

Du får slidgigt, når brusken i dine led bliver tyndere og mere ujævn. Det kommer med alderen, men hvis du for eksempel har en sportsskade eller vejer for meget, risikerer du, at slidgigten opstår tidligere.

 

Måske tænker du, at når et led er ”slidt”, har det nok bedst af ro. DET ER LIGE OMVENDT! Træning er godt for brusken, og det styrker dine muskler, så de bedre kan støtte leddet. Træner du i vand, gør det ikke ondt. Vandet gør nemlig, at du ikke belaster leddet med din kropsvægt.

 

Vand er en blid og effektiv makker, når du vil træne dine ømme punkter.

 

Ondt i ryggen?
Du er ikke alene… Smerterne forsvinder for det meste af sig selv, men der er stor risiko for, at de vender tilbage. Det kan du forebygge ved at træne. Stærke ryg- og mavemuskler gør nemlig ryggen stabil – ligesom et korset. 

Har du haft meget ondt i længere tid, skal du tale med din læge eller fysioterapeut.

Træn din ryg 2-3 gange om ugen. Det er en god idé at veksle mellem forskellige aktiviteter. Svømning og træning i vand er én af dem. 

 

Vand er en blid og effektiv makker, når du vil træne dine ømme punkter.

 

Faktaboks 1: Gigt i tal

  • Folkesygdom. Omkring 700.000 danskere har gigt. Slidgigt er langt den mest udbredte muskel- og skeletsygdom.
  • Velfærdstrussel. Gigt koster det danske samfund 25 milliarder kroner om året
  • Sygedage. Sygdomme i led, ryg og muskler er topscorer, når det gælder langtidssygemeldinger

  

Faktaboks 2: Ømt punkt?

  • Har du et ømt punkt? Du er ikke alene. Inden for de sidste par uger har omkring halvdelen af alle danskere haft ondt i led, ryg eller muskler.
  • Med den rigtige træning kan du selv være med til at forebygge, at de ømme punkter udvikler sig til et varigt problem
  • Vand er en blid og effektiv makker, når du vil forebygge problemer i led, ryg og muskler
  • Træning gi’r energi og overskud. Det styrker dine led og muskler. Også hvis du har begyndende slidgigt.

Kontakt: AquaCoach

Svømmecenter Falster, info@sc-falster.dk, 5473-1540 /

Nordfalster Svømmecenter, n-sc@n-sc.dk, 5473-1541 / Livredder-tlf. 2518-2212

 

 

Guldborgsund Kommune Klubber og Foreninger Restaurant Svanedammen Info-avisen